Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Бойко Богданов за...

12.11.2017 3

стойността, цената и заплащането на интелектуалния труд в нашенско

 

НЕКОИ СЪОБРАЖЕНИЯ ПО ТЕМАТА ЗА СТОЙНОСТТА, ЦЕНАТА И ЗАПЛАЩАНЕТО НА ИНТЕЛЕКТУАЛНИЯ ТРУД В НАШЕНСКО.

Тъй , като „работата изглежда ясна“/а е мътна и кървава/, избирам подход – чрез задаване на въпроси.Към читателите, сред които утопично може, пък и да се мерне и някое-и друго овластено човече.Или пък, някоя по-млада, четяща поетеса да му подшушне.

Скъпи сънародници,

Наследници на 13-вековна/според други на 7 хилядолетия, според трети- на 12 хилядолетия/ забравена история!

Преди да изложа съображенията си-въпроси, за да не бъда голословен, ще дам един пример с автентична случка от недалечното минало на още незрелия соц, чиито зрели плодове берем до днес.Случка с бъдещ художник и краварка, днес звучи като, да речем,  случка с поет и политичка.Ето я:

АВТЕНТИЧНО
Та, приели го, значи, войничето в Академията – щастливец! Грабнал той триножника и боите и хукнал по баирите над родното селце. Среща го една баба, крави пасяла - и пита го:
-Ти кой беше, бе, момче?
- Милко съм, бабо, Диков!
- Кой, кой?
- Диков съм, на ветеринаря – син.
- Па много си весел, що?
- Приеха ме, бабо, в Академията!
- Е, та?
- Ми ще уча, бабо, висше ще уча.
- Е, като се изучиш какъв ще станеш?
- Художник, бабо, ху-дож-ник!
Неловко мълчание...Мръднала тя една шумка с кривака, поклатила глава и отронила от добро сърце:

- Ами...нищо, баби, нищо...

.........................................................

А сега- ето и въпросите:

Докато карате по магистрала „Тракия“, или пък по Кърджалийско свеж ветрец ви лъхне от водното огледало над хидрмелиорацията ни,  с някое ръкописче, картина, или реж.книжица в ръката/ма не и с парици в джоба/,как напр.виждате  ролята, значението, и произтичащите от тях поуки за нас от:
1.Симеон Велики и Златния век, преосмислени и видяни в днешното ни огледало?В т.ч. –ролята на буквите, прескочили до нас поради волята и умението му за просвещение и културно възвисяване на България и българите – да, тия букви, които днес, след векове изписват фишовете ви за работни заплати, сметки за ток и всякакви други битови работи?И вие ли ще попитате като шопа „писателите“ – Св.Седмочисленици :“Бе , пишете, туй убаво, ма кАжи ми кво работиш!“?

2.Къде в делата ви, чиновчически дела, фирмени бизнес-дела, човешки дела, всякакви видове дела, туряте вий ролята на Възраждането, на  иконописите и Паисий, преосмислени и видяни в днешното ни огледало?

3.Къде, според вас , се корени Следосвобожденския културен и икономически възход на 3-тото БГ-царство-съзирате ли някакви взаимовръзки между началото на раждане на Национално самосъзнание, будители, култура, гражданско достоъйнство и прпосперитет- и интелектуалния труд, родил азбуките им?

4.На каква ценностна система се основава Нашето Просвещение? А „плАтата“ на даскалите от онуй време, та до пагубната 1944-та г.,преосмислени и видяни в съпоставка с днешното ни огледало?

5.Преглъщате ли с пролетарлска самонаслада манипулацията на новите варвари и мантрата им „тия от културата само цицат от Държавата“/впрпочем единствения коректив на всяка държава/ – мантра, която разбива не само административни системи за финансиране на културата и творчеството, а в резултат на маргинализирането им в общественото съзнание- и разбиване на ВАШИТЕ човешки инравствени устои?

5. Чели/или писали ли сте/сравнителен анализ на обществените и централно-държавни субсидии за култура в развитите Европейски страни и в БГ/Справка- в 60-милионна Франция  онЕя, с Лувъра и Парижката кула, „прахосват“ 10 МИЛИАРДА ЕВРО за КУЛТУРА,  на фона на нашите 154 милиона лв?/бюджет 2017та./...Грешен глагол.попр.“ЦИЦАТ“.

6.И, като стана дума за Франция и Париж- столицата на разврата,  „Много“ ли са театрите в 6 –милионна БГ/37/ на фона на Парижките 400, той колко милионен беше/пише го в „Гугъл, ако искате сверка/?

 7.Кой и на каква стойност, цена и заплащане създава  културните ни продукти? Кои са  другите конвертируеми стоки , произведени в БГ и разнасящи името и различността ни по света, като част от световното богатство- и при какви цени и стойност на труда?

8.Какво е мнението ви за понятията „Културен пазар“ и „пазарна култура“ ?Що да не турим библиотечното дело и галериите на женския пазар, та да се види !

9. Съзирате ли някаква взаимозависимост между дупките в магистралите и културата на една нация?

10.Как приемате  унижението на читалищата-това уникално В СВЕТА ЯВЛЕНИЕ, превърнати по „икономически“ причини/това спорд мен е чиста лъжа,по „манталитетни“ причини е/, в чалготеки, в бинго-зали и хилави кафененца за имитиращи „миски“ бъдещи абитуриентки, вече с ботокс и муцунки на порно-звезди, преди да навършат пълнолетие, додето някой очилатко –бъдещ Панчо Владигеров диндика досадно на нЕкво разстроено съвеЦко пиано там от стаичката горе?

11. Какво ще кажете за нашето следосвобожденско „Министерство на народното ПРОСВЕЩЕНИЕ“-що за название, що за цел?Нещо за демичката „просвещение“, не „образо/У/вание“? Нещо на тема МОЛ Петко Рачов Славейков?

12.Чували ли сте нещо за оперните ни гласове - световната слава на БГ в ХХ в? А и мизерията на ОФЕДЕТАТА?/за незнаещите- с цел да се докарат до затихващи функции, опеирите и филхармониите бяха „преобразувани“ в Оперно-филхармонични дружества“, които нито оперен репертоар не могат да поддържат на ниво, а двоен състав във филхармонията , свирещ на живо, звучи като мираж за извънземни./Щото според сатрапа „музикант къща не храни“, било  излишество...

13. Какво мислите за градежа на перестройчика,„Министър“ Веждю и бакалската му рИформа, довела сценичните изкуства до пряката и брутална зависимост на финансирането на държавните културни институции от халтурата и съобразяването  на репертоарните им политики с т.нар.“масов вкус“? Какво означава „масов“ и какво „вкус“?

14.В контекста на т.13 – какво ще кажете за националния ни манталитет, произвел в „жанра“ Чалга - мироглед десетки милионер/К/и,  кои с мокри, кои- с по-мокри  фланелки, докато звезди от европейска класа на театралното ни и филмово изкуство угасват в мизерия в „домове за стари хора“?Кой сее тези  семена, кой полива тези корени, кой бере тези плодове, кой „реализира“ тези печалби, но какви „печалби“?

15.Стока ли е културата? Има ли тя  прилики и разлики със салама в общественото съзнание днес у нас - какви - и защо?

 16.Политици и финансисти- всякакви духовни счетоводители и хитреци, ви смайват с мистичното словосъчетание „Брутен вътрешен продукт“- и обясняват мързела и тъпотата си с „бедността НИ“.Сравнете го с този на държавите- наши съседки- и с това какви са доходите там, съотнесете ги, сравнете и /пак процентно/ какво прави малка двумилионна Македония за своята култура и за европейското си оповестяване! И за саркастично финализиране- напишете ми две-три думи , пак в сравнителен анализ, но тоя път-за БВП, за магистралите и пенсиите във...Ватикана-  спрямо... фреските ва Микеланджело!

17.Преди да сме се превърнали окончателно в маса от животни, докато все още мислим, вие какво мислите за оцеляването като цел и... за целта на оцеляването?

18.Скоро ще станат 3 десетилетия, в „преход“... Но към какво?Към демокрация и развита страна ли?В развитите демократични страни културата и всеки интелектуален труд са ЦЕННОСТ.Я сега да сравним нашия „път“ към „ценностите“, в цифри:Бюджетът на Комитета за Култура от соца /тогава нямаше МК/ в 1989-та/320 млн.лв.Цифра-/ и през 2017 –та/157 млн.Цифра./Една кифла 1989г.- 10 ст., 2017г.-кроасан –левче/все цифри/.Какво отразяват тези цифри  като обществена зрелост?Какъв „път“ е преминат? Накъде води?

19. Дали да не сравним ената на интелектуалния труд у нас и , да речем там, край Нотр Дам, Кьолнската катедрала, или в силиконовата долина...Стойността му. Цени и стойности.В сравнение с миньорския и пр.физ.труд...Тази пролетарска инерция на стадо управлявани и стадце управляващи не е ли срамна за една страна, „член“ на ЕС в ХХI век?

20.Общинските бюджети също са ли отражение на културния ръст – и обратно; Взаимни ли са ползите  и вредите ОТ и ЗА непросветената рая и непросветените й управници, ЗА културното и икономическо гето – взаимообусловени ли са.ЗАЩО?

За финал: с това мълчание и инертност, симфониите и концертите за пиано и оркестър на Бетовен ще купуваме на едро/някой незнаен ден/ с изпросени малки  заемчета  от комшии миньори, келнери и някой роднина на крадлив политик или митничар...когато ги изложат на тържището в „Илиенци“.Ерго- на куково лято.

Бойко БОГДАНОВ

КОМЕНТАРИ

Анонимен  13.11.2017 11:57 | #3

*” силиконова”? или силицилициева?

Анонимен  13.11.2017 05:26 | #2

Забравил е за ИЗДАТЕЛСКАТА МАФИЯ! Милионери станаха от чуждия труд‚ интелект и талант! 6-7 години работя по едно документално изследване‚ денем и нощем‚ посветила съм живота си! Фантомите от едно издателство размахват книгата като халва за Великден‚ кой да лапне по-голямо парче! Преразпределят си парите! Страньорът иска по 3 лв за страница‚ за корицата - 200 лева‚ обработка на снимки‚ коректорът взема по 2 лв на страница‚ ами печат‚ хартия и т.н. Това струва толкова - казват! САМО АВТОРЪТ нищо не струва‚ кучета го яли! А закъде са тези фантоми‚ дет си менкат файлове по компитата - и казват: това струва толкова! без нас‚ бедните просяци на Задния вход вход на ”Културата”!? После ти разполагат с книгата както си искат‚ издават и печелят‚ сякаш няма автор‚ смей да кажеш нещо! Това е тяхна собственост. ”Такава е политиката на издателството...” Какъв контрол упражнява Министерството‚ което дава парите???Ох‚ СМЕШЕН ПЛАЧ!

Анонимен  12.11.2017 21:36 | #1

Толкова интелектуалци‚ колкото има у нас‚ и САЩ няма да могат да издържат.

Напиши коментар

Ако искате коментара ви да не е анонимен, регистрирайте се тук.


captcha image (Антиспам код, въведете 3-те черни символа)

Код: